۱۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
کد خبر: 498689

قدس آنلاین - دهه فجر و فرا رسیدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، فرصت مغتنمی برای بازخوانی ارزیابی دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های گوناگون بخصوص برای نسل امروز است. یکی از اهداف راهبردی دشمنان در جنگ نرم، ایجاد فضای یأس و ناامیدی از طریق بزرگنمایی مشکلات و آسیب‌ها و زیر سؤال بردن یا کم‌ارزش جلوه دادن دستاوردهای انقلاب و ناکارآمد نشان دادن نظام دینی است. در سال‌های گذشته رهبر فرزانه انقلاب، با تمرکز بر اهمیت تولید علم در ایران و مطرح کردن موضوعاتی همچون جنبش نرم‌افزاری و جهاد علمی، انتظارات خود را از جامعه علمی کشور برای تسریع در عرصه علوم وفنون نوین مطرح کردند.

واقعیت این است که پیشرفت‌های علمی جوانان و متخصصان داخلی و حرکت در لبه علم و فناوری در برخی فناوری‌های نوین، در سال‌های اخیر، باعث تعجب و نگرانی دشمنان انقلاب اسلامی شده و آن ها به بهانه های واهی از جمله موضوع هسته ای، حقوق بشر و...، در تلاشند تا آهنگ این رشد و توسعه ها را کند و یا متوقف سازند.

حوزه فناوری اطلاعات از آن دسته موضوعاتی است که بشدت در حال تغییر است و کوچکترین غفلت و بی توجهی به آن، می‌تواند موجب عقب‌ماندگی و آسیب‌های گوناگون و متعددی شود. با توجه به ماهیت مقوله فناوری اطلاعات، می‌توان گفت که قبل از انقلاب حوزه آی تی در کشور، بسیار کمرنگ بوده و عمده شکل گیری و توسعه آن به پس از انقلاب بر می‌گردد. بنابراین باید توجه  داشت که پیشرفت‌ها و موانع در زمینه فناوری اطلاعات باید بیشتر در طول این 39 سال مورد بررسی قرار بگیرد. اگر ما بخواهیم شاخص انقلابی بودن را در حوزه آی تی بررسی کنیم، باید بگوییم که یک مدیر انقلابی باید دغدغه پیشرفت و توسعه کشور را در تمامی زمینه ها داشته باشد و از هر فرصتی برای رشد و اعتلای ایران اسلامی بهره بگیرد.

شاید برخی بگویند که در شرایط تحریم، امکان انجام هیچ نوآوری و یا کار منسجم و ارزنده ای در کشور نیست، اما یک مدیر انقلابی بر این عقیده است که در هیچ شرایطی نباید از آرمان ها عقب نشینی کرد و همواره باید به دنبال تبدیل تهدیدها به فرصت ها و بهره‌مندی حداکثری از شرایط موجود بود.

از طرفی حوزه فناوری اطلاعات حوزه بسیار حساسی است و کشورهایی که در این زمینه پیشرفته هستند، جزو کشورهایی هستند که از لحاظ جهان بینی با ما در تضاد بوده و دشمن صریح ما هستند، از این رو، نگاه وارداتی به حوزه فناوری اطلاعات بویژه در مقوله های مرتبط با امنیت، به هیچ وجه پذیرفتنی نیست. از این رو، لازم است که کشور در مقوله‌های این چنینی به خودکفایی دست پیدا کند. مطابق با این دیدگاه، شرکت های دانش بنیان متعددی در این زمینه ها شکل گرفته‌ و به نتایج ارزشمندی دست پیدا کرده‌اند.

اگر مجموعه حاکمیتی، تلاش و تدبیری کند که شرایط لازم برای جذب و بکارگیری افراد متخصص و نخبه ای که به دلیل فراهم نبودن شرایط به کشورهای بیگانه مهاجرت کرده‌اند، فراهم شود و آن ها بتوانند به وطن خود بازگردند، قطعاً می توانیم انتظار جهش در بخش های مختلف از جمله فناوری اطلاعات را داشته باشیم. متأسفانه زمانی در آزمایشگاه امنیت شبکه دانشگاه صنعتی شریف که بنده در دوره کارشناسی در آنجا مشغول به فعالیت بودم، حدود 20 نفر حضور داشتند که اکنون از آن تعداد تنها 5 نفر در ایران حضور دارند. واقعیت این است که اگر بستر لازم برای این افراد فراهم شود، هیچگاه غربت و دوری از خاک وطنشان را تحمل نمی‌کنند و ایران اسلامی می‌تواند با سرعت بیشتری تبدیل به یکی از قطب‌های آی‌تی در جهان شود.  

ما در حوزه فناوری اطلاعات، از حیث برنامه ریزی و وجود اسناد  بالادستی کمبودی نداریم بلکه مشکل از اجرا نشدن برنامه های مصوب به صورت کامل و دقیق می‌باشد. بنابراین نیاز به یک همت مضاعف و دغدغه جدی در زمینه اجرای این برنامه های توسعه‌ای  به صورت اثربخش، عملیاتی و هدفمند داریم. حوزه فناوری اطلاعات دارای ظرفیت بسیار ارزشمندی برای رشد و توسعه کشور بویژه در شرایط اقتصاد مقاومتی است.

اگر می‌خواهیم از اقتصاد نفتی فاصله بگیریم، باید بپذیریم که سهم اقتصادهای مبتنی بر دانش و فناوری در این حوزه بسیار بالاست. از این رو، لازم است که تمهیدات و بسترهای لازم برای ارتقای سطح علمی کشور و تبدیل علم به صنعت و صنعت به ثروت فراهم گردد. موضوعی که بارها از سوی مقام معظم رهبری مورد مطالبه جدی قرار گرفته است.

*پژوهشگر آی تی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.